Címe: 3257 Bükkszenterzsébet, Szabadság út. 84.
Tel.: +36
web:
A bölcsőde fenntartója: Bükkszenterzsébet Községi Önkormányzat
Ellátási terület: Bükkszenterzsébet, Szentdomonkos, Fedémes
A bölcsőde együttműködik mindazokkal, akik a családoknak nyújtott szolgáltatások és ellátások során a gyermekkel, illetve a gyermek családjával kapcsolatba kerülhetnek (gyermekjóléti szolgálat, védőnői szolgálat, házi gyermekorvosi szolgálat, nevelési tanácsadó, családsegítő központ, óvoda, képző intézmények, a korai fejlesztés szakemberei, gyermekvédelmi szakellátás, gyámügy).
A bükkszenterzsébeti bölcsőde nevelési elvében elsődleges szempont az egészséges fejlődéshez szükséges feltételek megteremtése és a modell nyújtás. A kisgyermeknevelő feladata, hogy megtervezze a nevelés folyamatát, amelyben a gyermekek egyenkénti fejlődését szem előtt tartva, a folyamatosság és fokozatosság elvének betartásával, a gyermeket körülvevő nyugalom és állandóság megteremtésével, a gyermek aktív részvételével elősegíti a harmonikus személyiségfejlődést.
Az intézmény célja:
- a lehetőségek figyelembevétele mellett a családok részéről felmerülő igényeket kielégítsük, ezzel hozzájárulva a bölcsődés korú gyermekek egészséges fejlődéséhez.
- Boldog gyermekeket neveljünk, akik tudnak vidáman játszani, felszabadultan örülni, tevékenykedni, hatalmas mozgásigényüket kielégíteni. Érdeklődnek, kíváncsiak, szeretnének minél többet megtudni az őket körülvevő világból.
- Tevékenységükben felhasználják tapasztalataikat. Szókincsük gyarapodjon, beszédkészségük folyamatosan fejlődjön.
- Tanuljanak meg önállóan öltözködni, kulturáltan étkezni, tisztálkodni, stb. Mindehhez keretet ad a gyermek korához és fejlettségéhez, egyéni szükségleteihez igazodó rugalmas bölcsődei napirend, mely figyelembe veszi a család szokásait is.
- Minden kisgyermek fejlődéséhez azonos esélyek biztosítása.
Bölcsőde által ellátandó alaptevékenységek
- gondozás – Azoknak a tevékenységeknek az összessége, amelyekkel a felnőtt a csecsemő és a bölcsődébe járó valamennyi kisgyermek szükségleteit kielégíti
- sérült gyermekek gondozása, fejlesztése – A gondozónő a sérült gyermekekkel való foglalkozás során módszerében figyelembe veszi, hogy náluk hosszabb időt vesz igénybe a tanulási folyamat, és ebben direktebben kell részt vennie, mint az egészséges gyermekeknél. A sérült gyermek esetében kevésbé építhet arra a belső motivációra, amely az ép gyermeknél természetesen jelentkezik a fejlődés folyamán. A sérült gyermekekkel való foglalkozás további feltételeit a Szakmai Program tartalmazza részletesen.
- játék – A játék belső szükségletből fakadó, örömteli tevékenység, lényegéhez hozzátartozik az önkéntesség, a szabadon választás. A gyermeki játék a gyermek fejlettségi szintjét tükrözi.
- mozgás – Célja a gyermek sokoldalú, harmonikus személyiségének fejlesztése életkorilag a legmegfelelőbb tevékenységi forma segítségével. Eszközökben gazdag mozgáslehetőség biztosítása. A nevelőmunkánkban kiemelt hangsúlyt kapnak a nagymozgások és a finommotorika fejlesztésék. A mozgás javarészt a zene, mondókák által felkeltett érzések mozgásos kivitelezésére épül. A nap meghatározott szakában a gondozónővel közösen mondókázva, énekelve végzik a játékos tornát a gyermekek.
- mese, vers – Az érzelmi biztonság megadásának és az anyanyelvi nevelésnek egyaránt fontos eszközei a többnyire játékos mozgásokkal is összekapcsolt mondókák, dúdolók, versek. Célja: a gyermekek zenei érdeklődésének felkeltése; érzékennyé tegye a környezet hangjai iránt; énekes játékkal, az együtténeklés örömével érzelmei gazdagítása
- alkotótevékenység – A gondozónő feladata megismertetni a gyermekeket a különböző anyagokkal, a kézi munka alapelemeivel. Főbb alkotó tevékenységeink: festés (ujjfestés, ecsettel), tépés, ragasztás, gyurmázás, rajzolás, építés (homokkal, építőkockákkal).
Az alkotótevékenység célja: építő, alkotó, ábrázoló tevékenység segítése; térbeli, formai, színi képzet kialakítása; a természet színeire, formáira való ráhangolás. - környezet-természet megismerése – cél: a környezeti kompetencia megismerése; a gyermekek tevékenységébe ágyazva minél gazdagabb ismeret átadása a szűkebb, és tágabb környezetről; lehetőség biztosítása a megannyi tapasztalatszerzésnek természetes élethelyzetben.
- munka jellegű tevékenység – A személyiségfejlesztés fontos eszköze a játékkal sok vonatkozásban azonosságot mutató, azzal egybeeső munka jellegű játékos tevékenység (az önkiszolgálás, segítés, környezet-növénygondozás).
Tárgyi feltételek: A csoportszobát a rendeletnek megfelelő alapfelszereléssel látjuk el. Az infrastrukturális fejlesztéshez kapcsolódóan a létrejövő helyiségek berendezését, felszerelését is tervezzük beszerezni, valamint az alapfelszerelésen, eszközökön túl udvari játékok és fejlesztő eszközök is beszerzésre kerülnek.
A csoportszoba berendezései, tárgyi felszerelése a gyermekek életkorának megfelelően tervezett.
A játékok elhelyezve, hogy a különböző játéktevékenységek elkülönüljenek. A gyermekek számára az elérhető magasságában elhelyezett játékok biztosítják majd a szabadon választás lehetőségét.